Всесвітній день читання вголос – чудова можливість
для батьків корисно провести час з дітьми. Адже Головною метою цієї акції є отримання
насолоди від спільного читання та співпереживання історій, а також
популяризацію навичок грамотності.
Чи знали ви, що головною причиною, чому варто
звернути увагу на розвиток навички читання вголос, є те, що в ній закріплені
важливі елементи загальної грамотності дитини: спостереження, читання, писання,
говоріння та слухання.
Отож, щоб читання вголос залишило приємні спогади про час,
проведений з дитиною, пропонуємо вам коротку інструкцію, як зробити це цікаво і
корисно.
1.
Дозвольте дитині вибрати книжку
самостійно. Складіть список улюблених
книжок вашої дитини та обов’язково почніть з них. Але не варто обмежуватися
лише художніми книжками. Оберіть цікаву статтю з енциклопедії чи розділ з
підручника, які можуть допомогти вашій дитині в навчанні, або ж просто читайте
все і всюди — газети, журнали, рецепти. Усе, що на вашу думку допоможе
розширити словниковий запас.
2.
Не бійтеся книжок-картинок. Відсутність слів (або їх маленька кількість) не робить книжку
непридатною для читання вголос. Дитина, послухавши вас і побачивши всі підказки
в малюнках, може вдавати, що теж читає, переповідаючи почуту історію. Тому в
процесі спільного читання вголос варто привертати увагу до деталей ілюстрацій
та їх опису, щоб добре закріпити сюжетні елементи. Читайте історію разом так,
як ви її бачите — питайте в дитини про хід подій, нехай вона стане співавтором
цієї пригоди.
3.
Починайте з найменших історій. Пам’ятайте, якщо для вас практика читати
вголос є незвичною, проміжок концентрованої уваги дитини буде досить коротким.
Відповідно й історії мають добиратися менші за обсягом. Починайте з уже
згаданих книжок-картинок, які взагалі без тексту або з його мінімальною
кількістю. Запропонуйте дитині погортати і пороздивлятися малюнки разом,
роздивіться кольори, героїв та пейзажі. А вже потім запитайте в дитини, чи не
хоче вона послухати, що за історія прихована за цими малюнками. Тільки-но це
увійде у звичку, ви з легкістю зможете читати більші тексти.
4.
Не
соромтеся використовувати експресію і додавати театральності своєму читанню. Розіграйте ролі, використовуючи різні тембри голосу, емоційне
наповнення та міміку для того, щоб передати зміст історії, яку читаєте.
Наділяйте персонажів різними голосами, уявіть, хто розмовлятиме високим
голосом, а хто низьким. У книжці є опис шелесту листя («шшшшшшш») чи бурління
моря/океану («шух, шух, шух») — додайте, як ви це уявляєте, або ж запитайте про
це дитину. Озвучте усілякі вигуки («А-а-а-а-а-а!») та звуки («Клац!» чи
«Бум!!!»). Такі деталі зроблять текст об’ємнішим та легшим для уяви. Не
забувайте про паузи. Вони дадуть вам можливість перевести подих, а також
привернуть увагу перед важливим сюжетним поворотом історії.
5.
Перечитуйте
книжки. Навіть якщо ви втомилися від сюжету, не
відмовляйте дитині в повторному читанні тих самих історій. Вже згаданий нами
Джим Треліс каже, що багаторазове читання однієї книжки дуже допомагає в розвитку
мовних навичок та суттєво покращує осмислення практики читання. Спробуйте
ускладнити процес і врятувати себе від чергового перечитування. Дочитайте до
якогось ключового моменту історії і попросіть, щоб ваша дитина її закінчила.
Спостерігайте, можливо, їй просто не подобається фінал і вона захоче його
виправити. Допоможіть у цьому, якщо буде потреба.
6. Пояснюйте нові слова. Розширення словникового запасу — важливий елемент читання дітям вголос, тож не шкодуйте часу для дослідницьких пауз та роз’яснення слів. Обов’язково прочитайте книжку, щоб чітко розуміти, в яких умовах відбувається історія. Можливо, перед початком варто обговорити деякі деталі простору, в якому відбуваються події. Наприклад, якщо ви читаєте історію про морські пригоди, заздалегідь поясніть такі слова, як «корабель» (з його частинами), «пірат», «скарби» та «шторм». Про всяк випадок, майте при собі аркуш паперу та фломастери, можливо, деякі слова краще намалювати і таким чином візуально закріпити незнайоме слово.
7.
Створіть
місце для читання. Додайте елементів, що допоможуть
запам’ятати цю подію. Зробіть паперові читацькі корони, які отримує лише той,
хто бере участь у процесі, розмалюйте їх літерами чи назвами книжок, які ви
плануєте прочитати. Або ж дозвольте побудувати книжковий трон з усіх можливих елементів.
Атмосфера має велике значення для процесу читання. Але крім затишку, вона має
нести і певну функціональність. Відкладіть смартфони, планшети та інші речі, що
можуть бути умовними подразниками як для дитини, так і для вас. Спробуйте
виділити конкретний час та зосередитися винятково на читанні.
Коментарі
Дописати коментар