Символізм кольорів на вишитому рушнику



Доброго дня усім, хто читає ці рядки! На що Ви звертаєте увагу, коли бачите вишитий рушник? Я насамперед, звертаю увагу на кольори, якими вишитий виріб, а вже після цього і на інші деталі. Отже, в даній статті я розповім про кольори. А точніше, про ті кольори, які здавна використовували майстрині на Україні при вишиванні рушників. Про значення цих кольорів, де і коли використовувалися,  з чого робилися. Отже, почнемо.
     Семантика кольору. Білий.
     А ви бачили веселку? Гарно, правда. Так ось, веселка утворюється в результаті розкладу (чи дисперсії) білого світла у крапельках води. Із одного білого світла виходить аж сім кольорів! Не впевнений, чи знали про це наші предки, але саме білий колір став основним кольором вишитого рушника, тобто кольором тла на якому вже вишивається візерунок. Загалом, білий колір символізує Бога Отця. Це колір сили, колір життя, колір чистоти як фізичної, так і духовної. Вишивки вишиті білим кольором призначаються швидше, для духовних потреб, для роздумів. Також це колір енергії. Цікаво, але у білому вбранні та у білій оселі краще відпочивати, відновлювати сили. Цей колір активно захищає. І як тут не згадати лікарів? :)
     Символізм чорного кольору.
     На противагу білому, чорний колір навпаки вбирає у себе інформацію та енергію. Вишивання білим та чорним кольором на білому полотні є одним із найдавніших, хоча зустрічається це поєднання більше у тканих рушниках, ніж у вишитих. Традиційно, це є колір смерті, колір потойбіччя.  Поєднання чорного та білого зустрічаємо у поминальній атрибутиці та у вишитих рушниках які використовувались під час посту.    
     Прикладом багатогранності, неоднозначності та глибини символіки є те, що  чорні вишивки поширені по всій Україні і не лише як колір жалоби чи смерті. У багатьох районах старші люди, які були  хранителями мудрості  та знань поколінь, носили саме чорні вишиванки. Чорний колір у побуті також був поширений на Поділлі, де він активно використовувався у вишиванках. Цікаво, що в деяких районах (Сокальщина) навіть весільні вишиванки вишивалися саме чорним кольором. Чорний колір також є кольором землі, урочистості, багатства. А використання його залежить від ситуації. Цей колір дуже поширений у дорогих тканинах, у святковому вбранні. А виготовлявся чорний барвник із поєднання різних матеріалів таких як кора верби, дуба, крушини, настійки на шкарлупі волоського горіха та інш.
Вишитий рушник і червоний колір.
     Взагалі, червоний колір притаманній багатьом народам світу. Не виключенням є і українці. Цей колір є найвиразнішим, найактивнішим, найбагатшим  та найкрасивішим. Найбільше цей колір використовували у дитячому, юнацькому, весільному одязі та у вишитих рушниках. Червоний є дуже сильним,  активним кольором, який май найбільш виражені сакральні та оберегові функції. Його роль – утвердження життя, захист та енергетичне підживлення. Червоний колір відповідає стихії вогню, він гарячий, яскравий та зігріваючий. Він символізує чоловічу основу у природі. Червоний також символізує кров, пролиту воїнами за рідну землю.
     Червоний колір є домінантним і на весільних рушниках. Це є символ нерозривного кровного зв’язку, символ любові та роду. Найбільше він зустрічався на Поліссі, хоча також був дуже поширеним  і на Полтавщині, Київщині, Чернігівщині та Слобожанщині. На Закарпатті зустрічаються вишиванки вишиті тільки червоними нитками. Вишиті рушники, оздоблені червоним кольором є дуже ошатними, святковими і прикрашали кожну українську домівку.
     Барвники  червоного кольору колись були дорогими, тому що червець (так називався червоний барвник) виготовлявся з кошенілі . Місяць червень знаєте? Кажуть, його назва і пішла від  назви цієї фарби, бо саме у цей місяць збирали кошеніль. Також використовували природні рослинні пігменти з марени, підмаренника, звіробою, материнки, мокринки та інших рослин та ягід.
Синій колір в орнаменті вишитого рушника.
     Світобудова основана на боротьбі і водночас поєднанні протилежностей – чоловічого та жіночого начал, вогняної стихії та водної. Саме такою протилежністю, і в той же час доповненням до червоного виступає синій колір. Саме синій є символом води, символом жіночого начала.
     В орнаменті  українських вишиванок синій колір використовувався здебільшого як контур. У вишитих рушниках його використання є ширшим, хоча цей колір і тут дуже рідко є домінантним. Здебільшого, на вишитому рушнику синій поєднується із червоним. Найчастіше це поєднання можна зустріти на Правобережній Україні, особливо на Поділлі. Така двоколірність орнаменту символізує поєднання чоловічого активного та гарячого червоного кольору, та пасивного та холодного синього жіночого. До речі, поеднання червоного та синього кольорів є набагато древнішим, ніж поєднання червоного та чорного.
     Вишиті рушники із суто синім узором,  вважалися «пісними». Такі рушники вивішували під час посту поряд із білими, чи поєднували одночасно сині та білі нитки в одному узорі. «Пісним» вважається також поєднання синіх ниток із чорними.  Для виготовлення ниток синього кольору, використовували, здебільшого, цвіт сону.
     Золотий або жовтий колір.
     Окремими кольорами у вишиванні рушників стоять жовтий та золотий. Обидва цих кольори трактуються як кольори небесного вогню , кольори Сонця та символізують Божественну мудрість та багатство.  Рушників, повністю оздоблених такими нитками не вишивали, але у поєднанні з іншими кольорами ці кольори виглядають дуже символічно та виразно. Рушники, в орнаменті яких зустрічається поєднання червоних, чорних та жовтих кольорів поширені здебільшого на Правобережній Україні – Київщині, Черкащині та на Поділлі. Також на Поділлі були поширені вишивки вишиті жовтими (пшеничного кольору) та білими нитками. Дорожчі вишивки вишивались білим та золотим кольором.
     Також жовтий колір присутній у вишивках західних областей України. Тут використовуються різні його відтінки, із переходом від світлих до темніших тонів, завдяки чому вишивка набуває яскравих та живих барв.
     Для виготовлення жовтого кольору та його відтінків використовували велику кількість природних барвників, таких як гречана солома та полова, листя дикої груші, кислички та інше.
     Вишитий рушник із поліхромним узором.
     В даній темі ми переглянули основні кольори, які використовувалися майстринями при вишиванні рушників. Але крім описаних вище, також використовувалися нитки  які були пофарбовані у інші кольори та відтінки за допомогою різноманітних природних рослинних та мінеральних барвників.  Це були відтінки від світло-жовтого до темно коричневого, від сіро-блакитного до темно сірого та чорного, різноманітні тони зелених та коричневих кольорів.
     Багатокольорові вишиті рушники були характерними для Правобережної України, зокрема Поділля. Зараз із широким вжитком хімічних синтетичних барвників які надає хімічна промисловість, кольорові варіації у рушниках тільки розширюються. Але таке використання не природних барв стає причиною занепаду як сакральної, так і декоративної  функції вишитого рушника.
Джерело: https://vishivano4ka.com.ua

Коментарі